Δωρεάν προϊόντα γυναικείας υγιεινής στην Σκωτία.


Εγκρίθηκε σε πρώτη φάση το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στο Κοινοβούλιο της Σκωτίας που έχει ως στόχο την θεσμοθέτηση της δωρεάν παροχής ταμπόν και άλλων προϊόντων γυναικείας υγιεινής!

Είναι μάλιστα εντυπωσιακό πως όλες οι παρατάξεις συμφώνησαν με το σχέδιο αυτό, αν και πολλοί παραμένουν επιφυλακτικοί σε ότι αφορά στο τελικό κόστος. Το μέτρο προβλέπεται να κοστίζει 24.1 εκατομμύρια λίρες (δηλαδή 28,9 εκατομμύρια ευρώ) τον χρόνο. Στα σχολεία πάντως ήδη διατίθενται δωρεάν.

Αυτή τη στιγμή στο Ηνωμένο Βασίλειο τα προϊόντα αυτά υπόκεινται σε φόρο 5%. Ο επονομαζόμενος και «φόρος του ταμπόν» είχε ανακοινωθεί πως θα καταργηθεί από το 2016 αλλά έχει πέσει θύμα των διαδικασιών του Brexit.

Ο φόρος από μόνος του αποτελεί σημαντική επιβάρυνση. Τον περασμένο Μάιο το αμερικανικό κανάλι CBS πρόβαλε ένα εξαιρετικό θέμα για την τιμή της «περιόδου» στις ΗΠΑ που επικεντρώνεται στο κόστος που προσθέτει η φορολογία. Παρότι κανείς δε λέει πως τα προϊόντα περιόδου δεν είναι πρώτης ανάγκης, δεν έχουν εξαιρεθεί όμως της φορολογίας. Και αυτό την ίδια ώρα που στο Τέξας δεν φορολογούνται οι καουμπόικες μπότες, ο ηλιόσπορος στο Ιλινόις και οι συνδρομές σε λέσχες όπλων στο Γουισκόνσιν! Τόσο παράλογα πράγματα.

Δείτε το εξαιρετικό βίντεο του CBS με ένα κλικ στο https://www.cbsnews.com/video/period-half-the-population-has-one-but-no-one-talks-about-it/

Το προσχέδιο του νομοσχεδίου της Σκωτίας έχει κατατεθεί από το 2017 και η εισηγήτρια Monica Lennon υποστηρίζει πως τα προϊόντα αυτά δεν πρέπει να θεωρούνται είδη πολυτελείας και πως κάθε γυναίκα που τα χρειάζεται πρέπει να έχει πρόσβαση σε αυτά. Να σημειωθεί πως σύμφωνα με τα στοιχεία πάνω από 25% των γυναικών σε Αγγλία, Σκωτία και Ουαλία έχει χάσει χρόνο στην εργασία ή το σχολείο επειδή δεν είχαν τα χρήματα για να προμηθευτούν ταμπόν ή σερβιέτες.

Στη χώρα μας σύμφωνα με έρευνα της Always 10.000 κορίτσια εκτιμάται πως έχουν φύγει νωρίς ή δεν έχουν πάει στο σχολείο επειδή δεν είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν προϊόντα περιόδου. Αυτό ήταν και η αφορμή για την καμπάνια «μην είσαι απούσα» που αγκάλιασαν πολλές γνωστές Ελληνίδες. Το hashtag #MinEisaiApousa έγινε viral και μπορεί να πει κανείς πως είναι ένα πρώτο βήμα.

Επισκεφτείτε το Πολυδιάστατο site του Νικόλα Μπιρμπάκου, ΕΔΩ